Week 4
West-Vlaanderens Mooiste, familiefietstocht op zondag   Samen fietsen tijdens West-Vlaanderens Mooiste
Omschrijving
zapper
Tijdens de laatste week van West-Vlaanderens Mooiste ontdekken we het zuidelijke deel van de provincie. De recreatieve fietsers fietsen richting Kortrijk en de wielertoeristen proeven van de volgende glooiende landschapen: ‘het Land van Mortagne’ en ‘Pay des Collines’.

Recreanten ( knooppunten):
<< Toeristische route beschrijving met knooppunten en plan van de route. >>
We verlaten de stad via het kanaal richting het centrum Izegem. De 25km gaat rechts af. Bij het verlaten van de stad passeren we langsheen het ‘domein Wallenote-Ravenshof’.

De 50 & 75km fietsen rechtdoor langsheen fietsvriendelijke wegen naar Kortrijk. Onderweg passeer je langsheen ‘de Preetjes molen’. In het centrum van Kortrijk, ter hoogte van het Buda-eiland buigt de 50km af richting de Leie naar Heule. Men passeert langsheen ‘Texture’, een museum die een blik werp over de Leie en het vlas-verleden in de streek.

De 75km fiets voorbij de ‘Broeltorens’ en ‘het Begijnhof’ naar ‘het Preshoekbos’ in Marke. Ter hoogte van de Leie sluiten beide afstanden opnieuw. Vanuit het centrum van Heule fietst men richting ‘het Bergelenbos’ in Gullegem.

Langsheen de ‘Oude Spoorwegbedding’ fietsen alle afstanden langsheen het ‘Bergmolenbos’ naar de aankomst in Roeselare.

Wielertoeristen:
<< Toeristische route beschrijving met plan van de route. >>
De fietsers verlaten Roeselare via De Zilverberg richting De Leie. Via Ledegem, Wevelgem en Lauwe bereiken we het glooiende landschap ten zuiden van Kortrijk, genaamd het ‘Land van Mortagne’. In dit landschap tussen de Schelde en de Leie is het heerlijk fietsen en kun je genieten van mooie vergezichten bovenop de brede heuvelruggen.

De 125 en 150km bedwingen de Mont Saint Hubert, nabij Doornik, en de Kluisberg. De 150km maakt na de Mont Saint Hubert de doorsteek naar Pays des Collines.
Deze streek ten zuiden van Ronse is gekend voor glooiende landschappen en pittige klimmetjes onderweg.

Mountainbikers:
Tijdens de laatste week fietsen we naar de streek van Westrozbeke, Houthulst en Staden. Deze omgeving is gekend voor het glooiende landschap.
Na de start fiets je doorheen het ‘Technisch MTB-parcours’ Schiervelde, dit is één van de technische parcours langsheen de route.
Op de terugweg fiets je langsheen het Cyclocrossparcours van het ‘MSKA-Roeselare’.

Start en aankomst Museum Koers, Polenplein 15 – 8800 Roeselare

In de nabijheid van je woning:
Je kan inpikken langsheen de route waar je woont

Kostprijs GRATIS
Verzekering Deelnemers die niet-aangesloten zijn bij een wielerfederatie zijn niet verzekerd tijdens het fietsen, aangesloten-leden zijn wel verzekerd. Je kan jezelf of je familie laten verzekeren bij Cycling Vlaanderen op volgende link:
Makkelijk de route volgen op je smartphone?
Dat doe je zo.
1) Scan de QR-code in die bij de route hoort. Zo kom je terecht op de kaart-versie van je route op je smartphone.
2) Daar zie je een start-knop rechtsonder op de kaart. Activeer die zodat de kaart je positie volgt en zodat de kaart oriëntatie je rijrichting volgt.

Onderaan zie je statistieken die aangeven hoe snel je fietst, hoeveel kilometer je reeds gefietste hebt langs je route, en hoeveel je er nog moet doen. Als je doorklikt op de cijfertjes krijg je een extra stats-pagina met je gemiddelde snelheid, hoeveel hoogtemeters je reeds onder het rubber hebt en hoeveel je er nog moet doen, je berekende aankomsttijd, je actieve tijd en je totale tijd sinds de start.

Dit werkt via de de app van RouteYou of op de mobiele website van RouteYou.
De app installeer je door in het hoofdmenu links bijna onderaan de optie aan te klikken “installeer de app”.

Afstanden en GPX Files Recreanten ( knooppuntroutes)